تحلیل تکنیکال ، فارکس ، طلا ، ارز

تحلیل تکنیکال ، فارکس ، طلا ، ارز

تحلیل تکنیکال ، فارکس ، طلا ، ارز
تحلیل تکنیکال ، فارکس ، طلا ، ارز

تحلیل تکنیکال ، فارکس ، طلا ، ارز

تحلیل تکنیکال ، فارکس ، طلا ، ارز

بانک تحت چه شرایطی توانایی شناور نمودن نرخ ارز را دارد؟

بحث شناور نمودن نرخ ارز در ایران تحققا" از اواخر دهه 1360 شروع و در اوایل دهه 1370 اجرایی گردید و تقریبا" از زمان اجرا تا اوایل دهه 1380  ثبات در نرخ را شاهد بودیم و در نیمه دوم دهه 1380 نرخ شناور ارز توسط بانک دنباله رو بازار گردید و نرخ بازار در اواخر دهه 1380 بگونه ای شد که عملا" نرخ ارز دو نرخی و حتی چند نرخی هم گردید. (لازم به توضیح میباشد دلیل ثبات نرخ ارز از اجرایی نمودن نرخ شناور در اوایل دهه 1370 تا اوایل دهه 1380 بالاتر بودن نرخ شناور از نرخ واقعی ارز بوده است.) 

حال باید دید هدف بانک در حال حاضر از بحث شناور نمودن نرخ ارز چه میباشد؟ که آیا فقط تک نرخی نمودن نرخ ارز را هدف قرار داده است و یا ثبات در نرخ ارز را هم خواهان میباشد.

ذکر این نکته ضروری میباشد که ثبات در نرخ ارز در صورتی محقق خواهد گردید که نرخ تورم میباید از میانگین نرخ تورم جهانی پایین تر و یا مساوی باشد .

البته در خصوص کاهش نرخ تورم مورد بحث این وبلاگ نیست و معتقد هستیم امکان کاهش نرخ تورم از نظر این وبلاگ امکان پذیر میباشد ولی مشکلات خاص خود را دارد. و بدلیل مشکلات ناشی از کاهش نرخ تورم معتقدیم به هیچ وجه صورت نخواهد پذیرفت.

این وبلاگ سه مورد از طریقه شناور نمودن نرخ ارز را به شرح زیر اعلام و وضعیت ثبات و یا فقط تک نرخی نمودن  ارز را بازگو خواهد کرد.

1-اگر بانک اقدام به تک نرخی و شناور نمودن ارز با نرخ فعلی محدوده 3160 تومان نماید (که اتفاقا" نرخ فعلی با نرخ واقعی یکسان میباشد)بانک برای تک نرخی نگه داشتن میباید همیشه دنباله رو نرخ ارز آزاد باشد که عملا" 

از نظر ما مورد قبول بانک نخواهد بود 

2-اگر بانک اقدام به تک نرخی و شناور نمودن ارز با نرخ محدوده 3450 تومان نماید که بر اساس محاسبات ما در پایان سال نرخ واقعی 3450 تومان میباشد بانک قادر خواهد بود تا پایان سال ثبات در قیمت را بوجود آورد.

3- راه سومی هم وجود دارد.که ثبات در قیمت را بوجود خواهد آورد.

اگر بانک بخواهد مثلا" برای چهار سال نرخ ارز را با ثبات نماید میباید تورم چهار سال را برای کشور محاسبه مثلا" سالی 25% که ظرف مدت چهار سال میشود 100% و همینطور میانگین نرخ تورم جهانی را برای 4 سال محاسبه مثلا" سالی 3% که ظرف مدت چهار سال میشود 12% که پس از کاهش از 100% نرخ تورم چهار ساله کشور یعنی 88% را به نرخ واقعی ارز اضافه نماید یعنی نرخ دلار را 88% به یکباره افزایش دهد یعنی از 3160 تومان فعلی به مبلغ 5950 تومان برساند میتواند حدودا" برای 6 سال آینده نرخ ارز را کنترل نماید همان کاری را که در دهه 1370 صورت پذیرفت.

 این روش مزایایی بسیار دارد و به نظر ما یک عمل جراحی بر اقتصاد کشور صورت خواهد گرفت و با درمان های بعدی حتی میتوان نرخ تورم را هم به زیر میانگین نرخ  تورم جهانی آورد که متاسفانه در دهه 1370 عمل جراحی اقتصاد صورت گرفت ولی درمان پس از عمل جراحی انجام نشد.